martes, 27 de junio de 2017

Paranoies RiKanna 48: Millors obres de 2016 (sí, tard, molt tard)

Per què estic publicant aquesta entrada? Ho entenc, vaig tard, molt tard però en fi, perquè veieu quin caos d'entrades que tinc i com em queden moltes coses pendents per publicar, en fi és igual, no em queixo. A part de fer aquesta entrada amb les millors obres que vaig experimentar l'any passat volia informar-vos que a partir d'ara les ressenyes passaran a tenir un altre format, més que res perquè ningú s'estranyi. El cert és que com estava molt estressada he decidit treure tot allò que em cansava de les ressenyes i deixar-les només amb l'apartat d'opinió perquè així tinc la sensació de fer-les més a gust. En fi, em sap greu si algú tenia preferència per algun dels apartats de l'anterior model, però el cert és que feia temps que volia optar per sentir-me més lliure alhora d'escriure al bloc, que al cap i a la fi ho faig per gust així que, en fi només era això. I suposo que aprofito per dir-vos que no us estranyeu si qualsevol ressenya degenera i acabo parlant de qualsevol cosa, però crec que això és el que faig habitualment. 

Llibres.
Crec que he tingut un bon any de lectures, potser no he llegit tants llibres com altres anys però crec que he llegit algunes força denses i, en general, crec que he tingut (o vaig tenir, si fa més de cinc mesos des que va acabar l'anterior...) un any prou variat. Així que estic prou satisfeta amb el resultat. Us destaco aquí tres que crec que són les que més he adorat i una selecció d'altres que considero que també han estat experiències de lectura que recordaré durant prou temps.

-Les ones. Sens dubte amb aquesta novel·la reafirmo el meu amor per Virginia Woolf, l’any passat vaig conèixer la seva manera de narrar amb La senyora Dalloway que em sembla que vaig llegir en una traducció prou millor que la que he llegit en aquesta novel·la però segueixo enamorada completament de la seva manera de fer fluir el text. En fi, sempre em sento molt idiota quan intento dir alguna cosa coherent sobre aquesta autora, algun dia us diré alguna cosa interessant, segur que sí (spoiler és mentida). En qualsevol cas heu de llegir-la, i per mi les ones és millor novel·la que l’altra que havia llegit però en qualsevol cas estic enamorada d’ambdues.
-Crim i càstig. Com en el cas anterior es tracta d’un segon contacte amb un autor que ha reafirmat el meu amor per ell. Prèviament havia llegit el jugador i tot i que m'havia costat entrar una mica a la novel·la, sobretot tenint en compte que és força curta, es va colar en el meu top de millors lectures de fa dos anys si no recordo malament. I com en aquella ocasió, la manera que té Dostoievski d'endinsar-se a la ment dels personatges i a totes les seves contradiccions em sembla meravellosa, de veritat, poca gent escriu personatges tan densos i complexos, o almenys és la impressió que tinc. En qualsevol cas Woolf i Dostoievski són dos autors dels que només he llegit dues obres de cadascun però que gairebé considero dels meus autors preferits i em poso molt fangirl amb ells així que serà millor que pari quan no dic res d'interès.
-La novel·la de Genji. Des que vaig conèixer sobre aquesta obra tenia moltes fanes de llegir-la, vull dir, tot i que sigui certament problemàtic confesso que l’exotisme d’una novel-la japonesa, molt antiga i a més escrita per una dona em va semblar massa atractiva per resistir-m’hi, i ja quan em vaig assabentar que un dels temes principals era la part sentimental les meves expectatives van augmentar de forma molt bèstia, només tenia por de que fos molt densa però el cert és que no, se’m va fer prou amena, tenint en compte que són gairebé 2000 pàgines, és clar, i el cert és que vaig quedar encantada amb el que vaig llegir.

A partir d'aquí suposo que les següents es podria dir que han estat entre les meves preferides però un pel més per sota que les tres anteriors. Crec que n'he seleccionat massa però vaja, gairebé arribo al top 10 i fàcilment ho aconseguiria però en fi, deixe-m'ho en 9.
-L'Ulisses. Posar l'Ulisses de Joyce entre les millors lectures és un acte de pedanteria? Probablement, sobretot si us dic que no he entès gaire i que és dens i en fi, que em va fer sentir molt idiota en la seva lectura però precisament per això està aquí, per experiència de lectura extrema, per com és una d'aquestes coses que difícilment se t'oblida en tota la vida i perquè puc trobar gust en el masoquisme pel que es veu... Així sóc jo.
-Ferdydurke. El llenguatge, la manera que té d'experimentar amb ell i fer-lo evolucionar, la musicalitat, l'humor... Crec que és una lectura que val molt la pena, que no coneixia de res i m'ha encantat descobrir i m'ha deixat amb moltes ganes de seguir llegint a l'autor perquè és molt fàcil deixar-se emportar per la prosa.
-Lolita. També en aquest llibre s'uneix la sensació de que crec que m'he perdut alguna cosa, que se'm va fer densa i alhora que em va semblar que el llenguatge i la manera en que es construeix el protagonista era meravellosa i com semblava que les paraules adquirien significats inesperats i es creava una nova manera d'interpretar la realitat. Sí, sé que no té gaire sentit dit així però em va semblar una novel·la molt especial i que m'agradaria rellegir, potser en anglès, tot i que de moment no m'hi atreveixi.
-Hedda Gabler. EL PERSONATGE. No sóc molt de teatre perquè sembla quan el llegeixes que sempre et falta una part molt important però Ibsen és molt Ibsen i Hedda com a personatge crec que es quedarà amb mi per molt de temps em sembla una meravella de personatge que simplement la vaig sentir massa propera, perillosament probablement però és que de debò, heu de conèixer-la.
-Els raims de la ira. Potser és perd massa en el contingut i ignora la forma, però el contingut és tan fàcil de compartir que, què voleu que us digui, a mi em va afectar força el drama era molt fàcil de compartir i tot i que crec que peca de manipular els sentiments del lector, el cert és que les simpaties amb el que succeeix fan que sigui fàcil passar-ho per alt.
-Les il·lusions perdudes. Mai m'hagués imaginat que Balzac acabés en un top de millor lectures però suposo que el llibre és suficient potent tot i els defectes de la prosa moralista de Balzac i el seu protagonista a qui vaig odiar. De fet, crec que està aquí, en part gràcies a que el personatge em caigués tan malament perquè d'una manera sàdica-masoquista (volia que Lucien sofrís molt i gaudia llegint sobre algú que em queia malament, si això té algun tipus de sentit) que van fer que em convencés però sobretot el que destaco és com s'introdueix en el món de les editorials, els teatres i la part menys romàntica del sector cultural en general.

Anime.
Probablement aquest any passat hagi estat durant el que he vist més anime, almenys des de fa prou temps per com tenia força abandonat aquest món i ja us asseguro que aquest any tampoc n'estic veient una barbaritat, però vaja estic més pendent del que surt i no surt a les temporades i a veure si aquest estiu em dóna temps de veure alguna cosa més que tinc pendent. En fi, he tingut un any prou bo en animes ja que he complert el que m'havia proposat (veure Evangelion i Cowboy Beebop) i a més he descobert dos animes que m'han encantat a nivells inesperats així que estic feliç amb això.

-Showa Genroku Rakugo Shinjuu. Fa poc he vist la segona temporada que segur que acaba en el top de 2017 perquè aquest anime juga a una altra lliga, per dir-ho d'alguna manera. M'encanta com porta els seus personatges, la manera en la que narra la història de forma pausada i com s'allunya tant de tòpics típics de l'anime, el rakugo em sembla entretingut, interessant i en algunes vegades fins i tot còmic. Però sobretot, tot i que em repeteixo els personatges i com es contraposen, el joc de relacions de contraris i com lliga tots els personatges de forma coherent. I a més de tot això l'ambientació decadent d'un art en perill d'extensió i l'opening. No sé, estic massa enamorada i la segona temporada, tot i que li tenia certa por ha reafirmat el meu amor per aquest anime.
-Shinseiki Evangelion. Vaig començar força escèptica ja que a mi els mecha i en general tota la fama que té l'anime em feia bastant por i a l'inici reconec que no acabava de dir-me res, tanmateix va ser passar la meitat, començar amb la introspecció dels personatges, l'ús de l'animació per tal d'explorar els personatges i les seves inquietuds i en general aquest enfocament psicològic que va cada cop a més que va fer que m'enamorés completament de l'anime. Així que sí, ja em vaig enrotllar prou a la seva ressenya i simplement repetir que la segona meitat de l'anime em va encantar i si bé cal reconèixer que l'anime a moments no té gaire clar que vol fer el cert és que a mi em va conquistar així que res, una més que es suma als fans d'Evangelion, tot i que hagi tardat força en veure l'anime.

Manga.
En el cas del manga crec que he llegit força menys que l'any passat. Vaja, de fet, si us sóc sincera hauria de dir que he ressenyat molt menys ja que he llegit molt de manga que encara està publicant-se per la qual cosa encara no us porto ressenyes. En qualsevol cas, crec que tinc massa manga pendent que ja està acabat i que vull llegir però com se m'acomulen les ressenyes sempre acabo optant per mangues que encara estiguin publicant-se. Lamentablement, aquests algun dia acaben i em toca ressenyar-los i llavors, bucle, o sigui de debó, m'estresso sola. En qualsevol cas, tot i que les lectures que us he ressenyat alguna no ha estat malament del tot en general crec que no n'hi hagut cap que m'hagi entusiasmat del tot, fins i tot la que us poso més destaca no m'ha acabat de convèncer.

-La canción de Apolo. El meu primer contacte amb el déu del manga (en fi, Osamu Tezuka, que l'apel·latiu és força... en fi almenys intimidador) i tot i que és una obra que no crec que sigui espectacular ni res fora de sèrie el cert és que a mi m'ha deixat molt satisfeta, és una narració prou complexa, fa un treball d'introspecció en el personatge principal notable i vaja que m'ha deixat amb moltes ganes de seguir llegint a Tezuka en les seves obres més importants o conegudes, tinc volums per casa ja esperant-me que algun dia, quan tingui temps (spoiler: mai) llegiré.

El cert és que pel que fa a les altres obres llegides no hi ha gaire a destacar. Suposo que Reloj de Arena no està malament però em va acabar decebent força en el seu tram final sobretot. Watchmen és molt bona obra i us la recomano (tot i que vaig tard, tothom coneix Watchmen o no?) però en el meu cas és un món que tinc tan pendent que se'm va fer un pel complicat entrar-hi, tot i que reconec que per no saber res de superherois em va agradar força. Podria destacar-vos alguna cosa més però crec que no val la pena.

Novel·les visuals.
Sobre novel·les visuals aquest any ha estat completament desastrós. De debó, no en puc destacar cap i ja no és una qüestió de que alguna m'hagi semblat normaleta i no desitgi destacar-la perquè només és entretinguda, no, és que totes em semblen dolentes, mal fetes i amb massa problemes que no em puc permetre ignorar. L'únic que us puc dir és que en àmbit de videojocs (tot i que en certa manera és també una novel·la visual) Emily is away em va resultar un joc molt curt però molt interessant i que em sembla que aprofita molt bé la qüestió de les opcions per com tot i tenir-les és més la teva possibilitat d'interpretar un personatge que el fet de poder canviar la història i en general us el recomano, què és gratis. De la resta només puc dir que el meu contacte amb el món otome ha estat molt fallit tot i que no desespero amb el gènere i tinc l'esperança de trobar alguna cosa mitjanament decent. I també que si fes un top d'experiències més negatives amb novel·les visuals o alguna cosa semblant la ruta del Touma d'Amnesia és probable que anés al primer lloc directament...

I en fi, fins aquí les millors obres de 2016, sis mesos tard però vaja, em feia gràcia fer l'entrada i us asseguro, això que quedi clar, que l'any que ve la faré quan toqui tot i que no tingui totes les ressenyes publicades o fetes... En fi, quin desastre d'any que porto espero que dintre de poc em posi al dia en el blog, la qual cosa és difícil ja que en el moment que veieu això és que encara no està publicada cap ressenya del que he experimentat al 2017, podeu imaginar que he llegit força i tal així que por, molta por em fa la gran quantitat d'estupideses que llegireu per aquí amb la meva memòria difosa d'obres que pot fer massa mesos des de que vaig experimentar-les. En fi, gràcies per l'atenció a les meves xorrades i tot i que no ho sembli pel desastre que he estat aquest any en el ritme de publicacions tinc ganes de continuar amb el blog i no he defallit encara així que de debò, de moment tinc moltes ganes de seguir amb el blog, tot i que no faci res d'interessant en ell.

Recompte 2016
Mangues/còmics
1-Isshuukan Friends 7 volums (38 capítols)
2-Hibi Chouchou 12 volums (75 capítols)
3-Watchmen 1 volum (12 capítols) 
4-Reloj de arena 10 volums (20 més o menys capítols) 
5-Zettai Heiwa Daisakusen 4 volums (19 capítols) 
6-Mademoselle Butterfly 2 volums (9 capítols)
7-Watashi ni XX Shinasai! 19 volums (83 capítols)
8-La canción de Apollo 1 volum (5 capítols)
9-Boku dake ga inai Machi (desaparecido) 8 volums (44 capítols)
10-Death Note 13 volums (107 capítols)
11-Barri Llunyà 1 volum (16 capítols)
12-Love So Life 17 volums (106 capítols)
13-Last Game  11 volums (65 capítols)
14-Love Plus Rinko Days 2 volums (11 capítols), W's 3 volums (15 capítols) Half and Half 2 volums (14 capítols)
15-Usagi Droo 10 volums (62 capítols)
Total: 123 volums (700 capítols)

Videojocs
1-Portal 2
2-Emily is away
3-Ico

Llibres
1-Retorn a Brideshead 421
2-Amors ridiculs 224
3-Captive Prince 292
4-El lector de Julio Verne 353
5-Prince's Gambit 416
6-Lolita 314
7-Kings Rising 385
8-Els somieigs del passejant solitari 264
9-La veritat sobre el cas Harry Quebert 673 
10-L'hivernacle 176 
11-Las olas 283 
12-Hipòlit  112
13-Fedra 248
14-Don Juan o el convidat de pedra 144 
15-Los bandidos 256 
16-María Estuardo 158 
17-L'avar 128 
18-Hedda Gabler 178
19-Un enemic del poble 178 
20-Espectres 148 
21-Panorama des del pont 128
22-Las legiones perdudes  864
23-Casa de nines 152
24-La dona de trenta anys 221
25-Carry on 528 
26-Crim i càstig 600 
27-La sonata dels espectres 43 
28-Ubú rei 92
29-Macbeth 128 
30-Seis personatges en cerca d'autor 160
31-Mare coratge i els seus fills 120
32-Sobre Grace 553 
33-El vell i el mar 229
34-Balzac i la jove modista xinesa 267 
35-L'historiador 698 
36-La novel·la de Genji 1648
37-La perra de tres patas de la señora Petrovna 416 
38-Kokoro 336
39-Els raïms de la ira 688 
40-Fart de Llop 239 
41-El roig i el negre 503
42-Ferdydurke 320
43-La vall de l'Issa 320
44-Il·lusions perdudes 744 
45-Ulisses 779
46-Solaris 269 
47-Wolfsong 400 
48-Alícia en el país de les meravelles 206
Total:17002

Anime
1-Koukou Hoshi Kageki 12
2-Subete ga F ni Naru 11
3-Dance with devils 12
4-Sakurako-san no ashimoto ni wa shitai ga umatteiru 12
5-Concrete Revolutio: choujin gensou 13
6-Tantei Team Kz Jiken Note 16
7-Dagashi Kashi 12 
8-Makura no Danshi (12), Oji-san to Marshmallow (12), Ooya-san wa Shinshuki (12), Oshiete! Gyaruko-chan (12), Sekkou Boys (12), Sushi Police (13)
9-Shoujo-tachi wa Kouya wo Mezasu 12
10-Shinseiki Evangelion 26
11-Showa Genroku Rakugo Shinju 13
12-Boku dake ga inai machi 12 
13-The end of evangelion 1 (pel·lícula)
14-HaruChika, Haru to Chika wa seishun suru 12
15-Nijiiro days 24 
16-Ajin 13 
17-Norn9: norn + nonet 13 
18-Active Raid 12 
19-Tanaka-kun wa itsumo kedaruge 12
20-Kiznaiver 12 
21-Concrete Revolutio Choujin Gensou The Last song 11 
22-Koutetsujou no Kabaneri 12 
23-Flying Witch 12 
24-Re:zero Kara Hajimeru Isekai Seikatsu 25
25-Cowboy Beebop 26 
26-Yuri!!! on Ice 12
Total:421

Novel·la visual
1-Amnesia - memories
2-Euphoria
3-Hakuouki: Demon of the fleeting soul 
4-Utawarerumono 
5-Norn9 var commons 
6-Cartagra the affliction of the soul 
7-Code realize: Sousei no Himegimi

Pel·lícules
1-El naixement d'una nació  
2-Fièvre + La caída de la casa Usher
3-Cien años de perdón
4-El gabinet del doctor Caligari 
5-El cuirassat Potemkin
 
Fins aquí el meu avorriment.
 Recompte 2017 

Anime:
1-Conjunt de pel·lícules de Makoto Shinkai: Kimi no Na wa, Kotonoha no Niwa, Kanojo to Kanojo no Neko (2), Kumo no Mukou, Yakusoku no Basho, Hoshi Ou Kodomo, Hoshi no Koe, Dareka no Manazashi, Cross Road.


Libros:
1-A través del mirall i el que l'Alícia hi va trobar 213
2-Pioneros 272

Total: 485

No hay comentarios:

Publicar un comentario