jueves, 2 de marzo de 2017

Cowboy Beebop, Sunrise (anime)

Nou anime al blog!
Títol: Cowboy Bebop
Extensió: 26
Format original: anime
Adaptacions: manga
Estudi de l'anime: Sunrise
Autor original: Watanabe, Shinichiro (director)
Any: 1998
Altres obres de l'autor/a: Zankyou no Terror, Samurai Champloo

T'agradarà si: t'agraden les obres episòdiques o no t'importen, t'agraden les referències a cert imaginari de ciència ficció i western, vols una obra plena d'acció.
Ni ho intentis si: no ets massa fan de les sèries episòdiques o no et ve de gust, tampoc acabes de sentir-te molt proper a l'imaginari que deia abans...

Sinopsi
L'Spike i el Jet viuen en un món futur on la gent viatja amb naturalitat per l'espai. Ells acostumen a fer-ho intentant guanyar-se la vida com a caça-recompenses, en el viatge es trobaran amb diversos personatges i fins i tot alguns s'uniran a la seva tripulació.


Opinió
Aquest anime té una quantitat important de fans, de fet gairebé m'atreviria a dir que és una mena de clàssic que la majoria de gent que l'ha acabat per veure adora i que en general és freqüent veure'l a tops i entre els animes preferits de molta gent, però el cert és que a mi no m'ha acabat de convèncer, tot i que us recomano veure'l ja que tot i que a mi no m'ha semblat tant impressionant com a gran part dels que l'han vist, el cert és que sí que he sabut veure alguna de les seves virtuts i almenys no m'he arribat a avorrir veient els seus episodis, la qual cosa ja considero que té cert mèrit per com a mi les sèries amb capítols autoconclusius mai m'acaben de convèncer del tot i, a vegades fins i tot m'avorreixen. En qualsevol cas crec que Cowboy Beebop el gaudiran més les persones que tinguin certa estima als referents que cita i que en general la idea d'unir western i ciència ficció en una mateixa obra els hi sembli encertada. Jo he de reconèixer que no tinc cap mena de relació amb el western, de debò crec que només he vist una o dues pel·lícules del gènere (i una no sencera de fet, i de debò no és res del que m'enorgulleixi, més aviat al contrari) de ciència ficció també vaig força peix sobretot en qüestió de films així que com podeu veure em sento molt allunyada dels referents per la qual cosa no em sentia tan predisposada al que fa l'anime com ho farà, suposo, qualsevol persona que li agradin els gèneres i estigui acostumat als seus tòpics. En qualsevol cas, comencem.

Si penso en Cowboy Beebop és impossible que no soni de fons certa melodia que tothom que l'interessin mínimament les cançons de l'anime ha escoltat algun cop, d'acord entenc que no ha de ser tan freqüent veure gent obsessionada amb escoltar tops d'opening o ending d'anime així que entenc que no us soni però de debò que és d'aquestes coses que no se us obliden en tota la vida encara que només la sentiu un cop, i per tot això m'encanta, a més que l'ús de les ombres dels personatges em sembla també molt distintiu i que fa que tot el conjunt de l'anime tingui carisma. Tanmateix l'ending també em sembla una meravella i en general tota la banda sonora de l'anime és un treball molt interessant que juga amb bastants estils i que probablement sigui una de les coses que més m'agraden de l'anime, sinó és la que més.
Un altre aspecte que m'encanta de l'anime és l'animació i sobretot la qüestió de com estan dissenyats els personatges. En aquest sentit he de reconèixer que tot i que els personatges no m'han convençut del tot pel que fa a la seva personalitat i com està desenvolupada al llarg de l'anime el cert és que és difícil no sentir certa simpatia ni que sigui per com estan dissenyats o fins i tot per la manera en que es mouen, perquè de debò que he vist pocs animes on la manera de desplaçar-se dels personatges digui tantes coses dels personatges, o potser sigui cosa meva i només exageri.
En qualsevol cosa crec que ja que estem no és mala idea parlar-vos més de com, en canvi amb la psique dels personatges tinc més problemes. En certa manera tota la presentació fa que vulgui que m'agradin, tot el que fan fins i tot m'està a punt de convèncer però no hi ha manera de que, sigui pels diàlegs o perquè l'anime no acaba d'aconseguir que pugui veure com pensen, acabi d'agafar-los afecte, i em fa certa pena per això, perquè tot l'anime sembla està convençut de com de carismàtics són els personatges i de fet diria que sí que ho són, fins i tot hi ha molta gent que els considera els seus personatges preferits però a mi no m'han acabat de convèncer. L'Spike pot ser el cas més clar del conflicte que tinc amb els personatges és el típic personatge que te'l presenten com a personatge guay independentment de si ha fet alguna cosa per ser-ho però a mesura que passen els capítols veiem que sí, que tot el que fa ho fa amb estil i que sempre té alguna frase oportuna per acomiadar-se dels enemics però a més té un passat tràgic i sense fer spoilers el final ja és la culminació de tot això però el cert és que precisament per això no hi ha manera que m'acabi de convèncer, em sembla una manera interessant de tractar el personatge, que més o menys es fa amb tots, això de basar-se en un estereotip molt clar però de forma totalment conscient i alhora, per alguna raó que no acabo de comprendre, fa que sigui un personatge carismàtic, que destaqui sobre la resta, i té mèrit, però a mi no em convenç del tot.
El Jet és també en part un estereotip de l'home que en el fons és un tros de pa però diguem-ne que té una aparença i maneres grolleres, i en el fons podríem dir que com en el cas anterior tot i que no és res de nou resulta força carismàtic de manera sorprenent i en el meu cas crec que li tinc certa simpatia pel tipus de personatge, però de nou no em convenç.
La Faye és la noia seductora portada a l'extrem i és obvi que qualsevol cosa que faci estarà per accentuar la seva sexualitat, de debò, és dels casos més exagerats que he vist. La qual cosa fa que tot i que el personatge tingui caràcter i utilitzi la seva aparença al seu favor, el cert és que no m'acaba de convèncer del tot precisament per això i perquè, de nou, no crec que em donin espai per conèixer com pensen els personatges o com és la seva visió del món. I tot i que no crec que això sigui negatiu en sí, si que és cert que per a mi perquè un personatge em convenci del tot crec que he de tenir més contacte amb els seus pensaments que no pas tant amb la seva manera d'actuar així que tot problema meu, com suposo que em passa per extensió també amb el gènere.
A més em sembla interessant comentar tot i que sembli una mica desviar-me de tema que em sembla molt curiós com el fanservice d'aquest anime és d'un caire totalment diferent al que veiem ara i tot i que no és res encomiable si que és cert que es nota la influència occidental per com aquest personatge femení cau de ple en l'estereotip de la dona que porta de cap a tots els homes, tot i que és interessant veure com la relació amb els tripulants de la nau és força ambigua i més complexa. També cal dir que és conscient de la seva sexualitat no com els mil personatges femenins infantilitzats que ens trobem ara i que no saben res de la seva sexualitat, o sinó recordem la típica escena d'aixecament sobtat de la faldilla veient-se les calces... En fi, és igual no sé si és positiu o no probablement no ho sigui gaire però personalment m'ofèn menys veure personatges femenins que almenys són conscients de la sexualitat tot i que tot plegat sigui prou depriment... En fi, deixe-m'ho córrer.
Passem a un altre personatge no tan desenvolupat com és el cas de l'Ed. El cert és que considero que és probablement el personatge més estrany i que està fet a partir d'aquesta mateixa noció de fer algú que resulti extravagant i que mai sàpigues com actuar, tanmateix crec que en aquest cas de forma més exagerada que en els anteriors és molt difícil conèixer alguna cosa del personatge ja que poc se'ns mostra a part de les seves constants extravagàncies que, com en tots els personatges són reflectides de meravella en la seva manera de caminar.
Però sobretot crec que cal comentar que el conjunt de tots els integrants de la nau fan un conjunt de personatges molt peculiar amb unes relacions un pel curioses. D'alguna manera crec que puc dir que tenen certa distància entre ells que sempre és present, però alhora en certs moments sembla que arriben a compartir i que realment han arribat a crear una manera de “família” molt estranya amb la que conviure. No sé em sembla molt curiosa i fins a cert punt interessant la relació però alhora, com tot en aquest anime, no m'acaba d'agradar del tot. En fi, jo i les meves contradiccions.

D'altra banda si parlem sobre el que tracta l'anime de Cowboy Beebop he de reconèixer que tinc les meves dificultats per tractar-ho, suposo que en certa manera acaba tractant sobre la fragilitat de les relacions humanes i sobretot sobre superar el passat d'alguna manera. I a partir d'aquí tenim una mena d'història principal que és la de l'Spike i com fa precisament això o almenys ho intenta i per mig moltes aventures diverses que canvien de to i personatges constantmen. Sobretot és molt curiós com el to dels capítols pot ser completament diferent passant per capítols que s'arriba a presentar coses molt estranyes, d'altres que tiren per la comèdia i d'altres encara que són totalment dramàtics, i tot i que la barreja és estranya en certa manera no puc negar que funciona bastant bé. És cert que potser sigui la poca linealitat el que ha fet que no acabés de connectar amb l'anime però crec que és precisament el que fa especial la història per com això l'anime dóna la possibilitat d'encabir-ho tot a dins fent un còctel que sens dubte val la pena tastar tot i que faci que no us convenci en certes ocasions.
Potser també he de reconèixer que la trama principal tampoc era sant de la meva devoció per com no em sembla que sigui la gran cosa, i el cert és que tot i que el final hauria de ser molt emocional per tot el que ocórrer i el viatge que hem fet amb els personatges el cert és que tot i que sí puc entendre que no està mal fet del tot jo no vaig poder trencar la distància que sentia amb els personatges fent impossible que quedés afectada pel que estava veient.

En fi, crec que aquest anime donaria per molt més, fos negatiu o positiu, però perdoneu-me que acabi prou ràpid perquè, a por de repetir-me, segueixo col·lapsada de ressenyes que algun dia hauré de fer i la qual cosa també ha fet que la meva memòria no doni per tant. El cas de Cowboy Beebop és curiós perquè de nou sigui per expectatives, per falta de coneixement o de contacte amb els gèneres més directes als que cita, per com sóc jo o una barreja de tot l'anterior no m'ha acabat d'agradar l'anime, però en canvi hi ha tantes coses que ofereix tant a nivell de música com d'estètica en general entre d'altres qüestions que crec que el fan una experiència memorable, que ni que sigui a aquest nivell tardaré en oblidar i per la qual cosa crec que val la pena.

El millor: estètica, música, carisma general que té tot el conjunt de l'anime.
El pitjor: la trama principal no em convenç, tampoc alguns aspectes dels personatges.

Fins aquí el meu avorriment.

No hay comentarios:

Publicar un comentario