martes, 22 de marzo de 2016

Las olas, Virginia Woolf (llibre)

Nou llibre al blog!
Títol: Las olas
Títol original: The waves
Autor/a: Virginia Woolf
Altres llibres de l'autor/a: La senyora Dalloway, Una habitació pròpia
Pàgines: 283
Format original: llibre
Any: 1931

T'agradarà si: t'agrada llegir per la forma en què es presenta l'escrit, no et fa res que en una història no passi absolutament res, t'agrada que els personatges i la seva psicologia sigui el principal en el que llegeixes.
Ni ho intentis si: has provat amb l'autora i penses que el seu estil és molt dens i no t'agrada, no vols llegir alguna cosa on no passi res.

Sinopsi
Des de 1931, any de la publicació, Les olas ha estat considerada una de les obres cabdals del segle XX, tant per l'original bellesa la seva prosa com per la perfecció de la seva revolucionària tècnica narrativa, i amb el pas dels anys la seva influència sobre la literatura contemporània ha anat creixent. La novel·la desenvolupa, al compàs de les onades a la platja, 6 monòlegs interiors, de vegades discrepants, aïllats, altres vegades gairebé en col·loqui concordant, en els quals es formulen, des de la infància fins als seus últims anys, sis vides múltiples i dispars. (traduït de la sinopsi de l'edició Lumen).

Opinió
No em sento amb molts ànims de parlar-vos d'aquest llibre i de fet com dic sempre, perquè si alguna cosa predomina en el meu bloc és la repetició, hi ha certs llibres dels que no sé molt bé què dir, o bé perquè tenen una tradició al darrere que és tan profunda que fa por apropar-se, o bé per la meva incultura i no tenir el suficient temps per informar-me de tot o per tot l'anterior i una mena de respecte i no saber molt bé com enfrontar-se a la ressenya. En aquest llibre s'uneix una mica de tot el que us dic així que podeu esperar una ressenya poc clara i que potser em costi horrors acabar o que almenys acabaré dient veritables bestieses. Abans d'entrar al gra suposo que hauria de dir que el meu primer contacte amb l'autora va ser amb La senyora Dalloway que va ser una de les meves millors lectures de l'any passat i la veritat és que crec que aquest segon contacte amb l'autora ha estat encara més interessant que l'anterior (encara que crec que la traducció del primer era millor que aquesta, la qual he llegit, no la de l'editorial de la sinopsi que us he posat). Així que el més probable és que aquest llibre es coli entre les meves millors lectures de l'any i no obstant això la veritat és que no sé ni que dir-vos d'ell, a part que el llegiu tot i que la veritat és que suposo que si busqueu un llibre on passin coses no és el vostre llibre... En fi, intentaré centrar-me.

En aquesta ocasió el llibre està narrat a través de sis personatges, amics d'infància suposadament, que a través d'una mena de monòlegs interiors fets en forma de diàleg com si realment diguessin tot el que pensen en veu alta. Al principi em va semblar que realment era difícil distingir els sis a part de pel nom, però la veritat és que a mesura que passen les pàgines l'autora és capaç de crear un llenguatge per a cada un, unes metàfores, unes fixacions i per tant 6 maneres diferents de veure el món. És cert que encara que al principi tenen el mateix paper tots, el llibre passa a centrar-se sobretot en un personatge i les tres noies queden més en un segon pla, però tot i així que el llibre tingui tendència i ganes de vegades d'unir-los de manera que siguin un tot, en altres, per més que ho intenten no poden arribar-se a unir. En això entra la metàfora de les ones i la relació amb el mar tan present que sembla, o potser ho digui explícitament en el llibre, no ho recordo, que siguin ells com onades al mar que, de vegades tenen una identitat pròpia com ones i en altres acaben fonent-se en el tot que seria la mar. Si alguna cosa m'agrada de l'autora és precisament això, com pot dotar de llenguatge propi a cada un dels seus personatges. És més en aquesta ocasió tenint en compte com es pot entendre la relació entre tots ells si considerem que el Bernard és el més important i sobre de qui tracta el llibre el joc del llenguatge perquè les veus siguin prou individuals i alhora tinguin alguna cosa en comú em sembla increïble. Però en fi, com vaig dir ja en una altra ocasió llegir a Woolf és quelcom que en part em fa sentir un pel miserable per com algú pot escriure així, i això que la torno a llegir en traducció perquè encara no m'atreveixo a provar a llegir-la en anglès per por a morir en l'intent. La veritat és que també cal dir que és densa, que no és una lectura fàcil i que la manera com t'incrusten els personatges, els seus problemes de comunicació i de trobar sentit al món fan que el pas de les pàgines sigui lent i que no tinguis ganes de llegir a molta velocitat per no perdre't cap frase i recrear-te en elles.
Estructuralment, cada capítol comença amb una descripció breu de dues o tres pàgines d'un paisatge marítim que comença amb el sol sortint fins que, com no podia ser d'altra manera, acaba per posar-se. No cal tenir moltes llums per relacionar aquesta descripció amb la vida i d'aquesta manera donar la sensació de creixement que experimenten els personatges a mesura que passen les pàgines, encara que no hi hagi indicadors clars temporals.

Si passem al que passa em quedaria en alguna cosa així com una espècie de seguiment de la relació entre sis personatges de manera que tot i que s'han separat físicament i anat per camins molt diferents no poden oblidar-se els uns als altres. Així que de nou, si el que busqueu llibres que expliquin històries no és aquest el vostre llibre. En canvi, com dic si el que us interessa és llegir per estil i per com a través de la manipulació del llenguatge es creen personatges aquest és el vostre llibre. Potser si hi ha alguna cosa a comentar sobre l'argument sigui la relació amb Percival que estableixen amb diferents matisos per a cada un dels personatges però que sembla, per com aquest personatge no el coneixem per ell mateix i només per com impacta en ells com gairebé una representació de la joventut i la posterior pèrdua d'ella. Potser no és tant així, però com ja sabeu si llegiu contínuament el meu blog (cosa que no recomano, dit sigui de pas) tinc una obsessió mig malsana amb veure històries de formació per tot arreu, però crec que a part d'això si hi ha certs detalls que conviden a pensar en aquest personatge d'aquesta forma.
Sobre el final he de dir que, com acostumo a fer sempre que tinc una teoria de la qual no estic molt segura, consulto a internet si algú ho ha pensat abans que jo, al cap i a la fi google és savi (ignoreu això, de veritat, se me'n va l'olla) i la veritat és que en aquest cas particular hi ha hagut altra gent que pensa com jo respecte a la identitat de cert personatge. De fet fins a cert punt el llibre és prou evident perquè t'ho figures per tu mateix, però alhora no crec que sigui totalment fix sinó que pot coexistir amb la teoria contrària i alhora representar més que una bogeria facetes d'un individu. Espero no haver fet massa spoiler amb tot això, encara que per descomptat no és un llibre on fer spoiler sigui gaire greu ja que com dic, no es llegeix pel que passa sinó per com t'ho expliquen i pels personatges.

Si he de parlar dels personatges no hi ha manera que no comenci amb el meu amor pel Bernard i la seva incapacitat de trobar una sola frase perfecta, la seva recerca incansable de frases que apunta en una llibreta amb l'esperança que algun dia pugui escriure la seva gran història. Mentrestant, xerra sense poder parar, gairebé amb por al silenci. El Bernard està fet de paraules, de les que no té i de les que deixen de tenir sentit quan surten de la seva boca i que mai pot portar a bon port i és per això que he pogut connectar amb aquesta impossibilitat de connectar amb el món per més que intenti trobar aquest llenguatge promès. El Neville en canvi, com es pot llegir per alguns llocs és el més tradicional, l'enamorat dels clàssics (i clàssics en el sentit extrem, greco-llatins), el que vol estimar a una persona per sempre (encara que sigui un home). La veritat és que fins a cert punt tots els personatges acaben quedant eclipsats, pel Bernard i et deixa amb ganes de seguir coneixent-los. El Louis en canvi és el complex d'inferioritat fet personatge, obsessionat pel seu accent australià i pels seus orígens humils decideix deixar enrere la possibilitat d'estudiar i tancar-se portes a si mateix per sentir-se massa diferent als altres perquè li acceptin. La veritat és que encara que tingui el seu mal caràcter per això probablement, per la seva frustració amb si mateix de no atrevir-se i alhora sentir-se més tranquil sense que hi hagi opció que ningú el rebutgi i es burli d'ell, tinc debilitat pels personatges que deixen enrere totes les seves aspiracions per por així que fins a cert punt també vaig poder empatitzar bastant amb ell.
Potser amb les tres dones m'ha donat la sensació que tenien menys exploració i que no he arribat tant a elles. Crec que la Jinny és la que menys paper acaba tenint i més enllà de la seva obsessió pel cos, la joventut, el conquistar i seduir a tots amb els seus moviments i el seu físic la veritat és que m'ha dit poc, encara que segueix semblant-me interessant que aparegui en el llibre una dona tan interessada en el seu cos i plasmada d'aquesta manera. Passant per la Susan que tampoc m'ha acabat de convèncer i que és la dona més tradicional enamorada de la natura i veure com creixen les plantes i d'una vida familiar, més enllà d'això sembla que el món és massa gran per a ella. Però en fi, suposo que a qui veritablement el món li resulta immens és a la Rhoda, la dona que més m'ha interessat per aquesta forma en la qual no encaixa i que sembla perdre's pel caos del món sense saber molt bé on anar, per aquesta por que li causa l'ordre. De veritat que necessitava més d'aquest personatge i em va recordar en part al Septimus de l'altre llibre de l'autora que he llegit.

Resumint, crec que no val la pena que m'allargui més perquè com últimament i més en ocasions que em toca ressenyar una cosa que em deixa impactada i alhora amb idees estranyes no estic dient res interessant. En qualsevol cas que us quedi clar que estic enamorada de l'estil de Virginia Woolf i el següent pas suposo que serà, a part de seguir llegint, intentar fer-ho en anglès. En fi, temps al temps, potser a vosaltres no us impacti tant, però el meu primer contacte amb Woolf va ser com adonar-se que hi havia una manera totalment diferent d'escriure i la veritat és que em va fascinar.

El millor: l'estil, la manera de crear personatges, no voler acabar el llibre per quedar-te amb aquestes paraules...
El pitjor: necessitar més, si això és una cosa dolenta, suposo que es pot fer densa i a alguns us pot avorrir.

Fins aquí el meu avorriment.

No hay comentarios:

Publicar un comentario