martes, 9 de febrero de 2016

Lolita, Vladimir Nabokov (llibre)

Hola! Nou llibre al blog.
Títol: Lolita
Autor/a: Vladimir Nabokov
Altres llibres de l'autor/a: Foc pàl·lid, Ada o el ardor
Pàgines: 314
Format original: llibre
Any: 1955
Adaptacions: pel·lícula

T'agradarà si: t'agrada llegir per l'estil, tens ganes de conèixer a un personatge complex i no tens problemes de llegir sobre pedofília (encara que us aviso que per a mi és el menys important del llibre i de veritat, no us fixeu en això).
Ni ho intentis si: vols una lectura lleugera, no suportes llegir sobre personatges amb morals qüestionables, vols alguna cosa plena d'acció.

Sinopsi
El mateix Humbert narra el foll itinerari per carreteres i motels, fent un àcid retrat de l'estil de vida nord-americà, amb una enlluernadora combinació de lirisme i d'ironia. Lolita, publicada l'any 1956 als Estats Units, fou objecte de prohibicions i judicis i, posteriorment, d'innombrables imitacions. Avui és considerada, amb unanimitat, una obra clàssica del segle XX. (Sinopsis d'Edicions 62)

Opinió
Aquest comentari serà difícil d'escriure igual que ha estat difícil de llegir el llibre. Vull dir amb tot això que m'he sentit superada pel llibre que m'he sentit inferior a ell que veritablement hi havia moments en què estava llegint i el llenguatge el sentia aliè al meu (i ho he llegit en castellà, així que no és que fos un altre idioma). Els vàters són cascades, de veritat, el llenguatge és tan summament viu i personal que arriba a moments que no saps que està parlant el personatge, tens la sensació d'estar penetrant tant en la ment d'algú que és gairebé com llegir metàfores sense tenir ni idea de quin és el referent. És una autèntica passada llegir-lo i alhora és pesat, dens, de vegades et fa venir ganes de tirar el llibre per la finestra o preguntar-li què nassos està dient amb aquesta frase, però tot i que mentre el llegia estava fins als nassos de tot al final l'he acabat i estava fascinada amb la manipulació del Humbert i com ens ho explica tot. I encara que sembli mentida tot aquest debat de la moral de Lolita em sembla una mica ximple. Vull dir, entenc que en general a tots ens sembli horrible la pedofília, però d'aquí a que el llibre causi repulsió, no t'està obligant a ser pedòfil, que t'ho pinti com una cosa bonica no crec que sigui tan estrany tenint en compte que estem llegint a un home que està obsessionat amb això, així que no sé, no li veig el problema. Però vaja, reconec jo tinc problemes amb certes novel·les a nivell moral si la novel·la en si m'està volent donar un missatge de forma molt clara i és contrari a mi i no ho posa en dubte, i sembla que sigui l'únic que li importa. Lolita em sembla que arriba un moment, que el menys important és que estàs llegint a un pedòfil (un boig, un egocèntric i amb molts valors com a mínim curiosos), o almenys jo l'he sentida així.

La història en si crec que acaba per importar poc. De nou, potser sigui jo la rara, però no sentia cap necessitat per saber que anava a passar amb el Humbert o amb la Lolita. Per això potser no m'he interessat tant per la part més polèmica del llibre o que per la qual s'ha donat a conèixer del llibre (bàsicament la pedofília) sinó per qüestionar-me tot el que passava al llibre. Encara que soni una mica estrany a mi la història m'interessava, més que pel que em deien que passava, pel que podia haver passat des d'un altre punt de vista. Gairebé des del principi se'ns fa difícil confiar en el que diu el Humbert i més enllà de per la seva moral discutible, el fet que ens admeti que ha estat tancat en un psiquiàtric ens fa qüestionar-nos el seu seny però la seva manera d'escriure i de pensar és almenys prou estranya en ocasions, poètica en altres, perquè ens preguntem que ha passat realment. El cas més flagrant sigui probablement les condicions en què mor cert personatge que anteriorment el protagonista havia expressat desitjos de assassinar-lo. He de dir que un paràgraf just abans d'aquesta mort vaig rellegir-lo més de tres vegades per quedar-me dubtant que havia passat exactament. Em va semblar molt interessant el paràgraf perquè era totalment quotidià i sense cap rellevància aparent (parlava de com servia dos gots), però el que estigués just abans de la mort donava un contrast curiós i que de nou, em va fer dubtar sobre les veritables circumstàncies de la mateixa.
Un altre punt molt interessant és la relació que s'estableix amb un personatge que apareix cap al final de la novel·la relacionat amb el món del teatre. Humbert Humbert i aquest tenen una mena de connexió a nivells curiosos i s'arriba a un moment on la persecució d'un a l'altre és molt curiosa per com s'entenen a amplis nivells amb referències que potser algun lector més experimentat entengui però a mi em van deixar una mica estranyada al que estava passant entre ells. Tanmateix sí que és veritat que el fet de llegir el pròleg de la meva edició abans de llegir el llibre (carregat de spoilers però també amb una anàlisi força interessant) va fer que ja veiés de certa manera la seva relació. No sé si jo hagués arribat a la mateixa conclusió sense haver llegit el pròleg de manera tan contundent, altres diuen que un està per contrast de l'altre, però sens dubte sí que la relació té alguna cosa de doble.
A nivell d'història suposo que també hauria de parlar-vos de la relació amb Lolita. Ja us aviso que per a mi Lolita és més el que pensa la ment d'Humbert d'ella que una persona. Però m'ha semblat força interessant l'obsessió del Humbert per les seves "nínfules", i la seva manera de justificar-la, en part molt propera a aquesta idea romàntica que en la joventut (aquí retrocedim una anys) encara no hem entrat en la corrupció adulta. En un primer moment Humbert se'ns presentaria gairebé com un "artista" contemplant des del coneixement que no li pertany, o millor dit de com una obsessió malaltissa és la base de l'art segons Humbert. No és cap misteri tot això, però m'agrada com perverteix la idealització de la infància molt literària (ell mateix parla de Dante i Beatriu, per exemple) donant-li un matís força més fosc. No obstant això, aquest estadi idíl·lic es trenca bastant ràpid quan passa a una conquesta més activa i aquí és on Lolita, o de nou, la Lolita ideada per Humbert es revela com una criatura no tan innocent com indicaria la seva edat. Segueixo creient que el Humbert torni de nou a treure's les culpes de sobre i ens indiqui a la Lolita com la culpable perquè el va temptar, però alhora és interessant com, per a mi, trenca de tantes maneres la idealització de la infància (encara que potser només sigui jo delirant, com sempre).
Un altre punt curiós és el viatge. Amb això vull dir que en una mena de fugida del món social la parella protagonista es posa a conduir per les carreteres americanes. Si llegiu interpretacions sobre quina visió d'Amèrica volia transmetre la novel·la veureu de tot, però jo em segueixo quedant amb aquesta sordidesa de tots els motels que visiten, on les suposades experiències estètiques agradables, tots els llocs de les guies de viatges acaben sent només noms i poc més i com tot el que envolta, o almenys vist des del punt de vista de Humbert, sembla ser desagradable i sense interès gairebé les nínfules són aquest refugi de l'horrible que sembla envoltar-lo el món en general. O almenys des del seu punt de vista ens el presenta com que tota la seva vida l'ha conduït a que l'únic que pugui omplir-li sigui això, a més de psicoanalitzar-se a si mateix de manera que, com ho fa per disculpar-se a si mateix es ridiculitzi també aquest tipus de coneixement.

Però sens dubte si per alguna cosa destaca Lolita és per l'estil. Aconsegueix posar-te de ple en el cap d'aquest personatge però és que la seva manera de veure el món és tan curiosa. Vull dir, em repetiré de nou, però de veritat que hi havia moments en què semblava que el llenguatge tenia accepcions noves, que se m'escapava que certes paraules poguessin usar-se en certa manera. I encara que per la meva vagància no us puc posar exemples, té molts moments on els objectes fan accions impròpies del que esperaries, és una mica difícil de descriure així que disculpeu-me que no em faci entendre massa. Però encara que estigui molt enamorada de l'estil, segueix semblant-me que no l'he gaudit, que a moments desconnectava del que m'estava explicant i que en general crec que he llegit massa ràpid el llibre i que potser amb més calma ho hagués assimilat molt millor. En qualsevol cas m'ha semblat en general força interessant la forma de l'autor i m'he quedat amb ganes de provar més coses seves i de llegir (espero que entenen més coses) una altra vegada, algun dia, aquest llibre.

Dels personatges sens dubte si he de parlar-vos d'algú és del Humbert, però crec que ja us he dit força coses al llarg d'aquesta opinió així que perdoneu si em faig repetitiva. Potser un aspecte que no he esmentat i que em sembla digne de comentar és com té moments on es sent culpable o almenys té consciència que el que fa no acaba de coincidir amb el que el món espera d'ell. Però com sembla que en tot moment estigui intentant, fins a cert punt, caure bé, o almenys que el lector senti una mica de comprensió pel que fa mai saps fins a quin punt s'està embellint a si mateix, fins a quin punt pensa el que escriu i fins a quin punt ha passat alguna cosa semblant al que ens parla. Crec que en la meva edició de Lolita posava alguna cosa així com que en les novel·les de Nabokov el que diu el narrador és l'única pista que tenim sobre el que ha passat en realitat, i deia alguna cosa com que alhora som conscients que hi ha un ampli marge entre el llenguatge d'aquest i els fets (més del que és habitual, encara que suposo que sempre es pot considerar que hi ha una distància entre llenguatge i realitat, o almenys a partir de la Il·lustració sí, però no us avorreixo amb aquestes coses) i crec que és això probablement el més destacable de Humbert.
Després està la Lo, Lolita, Carmen (de debò, per què?), Dolly o com la vulgui anomenar el Humbert i com la vulgui veure aquest. Em sembla molt curiós que sigui ella qui hagi influït i en fi que s'hagi creat tot aquest llenguatge de lolitas, lolicones sobre la pederàstia. Per descomptat suposo que el tema seguia sent prou controvertit (i ho segueix sent) perquè tingués tant impacte des del punt de vista més moral. Però en fi, d'ella, la veritat, és que segueixo pensant que no en sabem res, suposo que en part també és interessant que cada lector tingui la seva opinió sobre com es figura a Lolita i la relació entre Humbert i ella.

Resumint, segueixo sentint-me una mica inepta comentant aquest llibre i donant-me la impressió que m'he perdut moltes coses interessants de la novel·la. Sens dubte té un estil memorable per com les paraules semblen prendre significats nous i suposo que és una pena no haver-ho llegit en l'original per com se suposa que està ple de al·literacions i altres tipus de recursos interessants. En qualsevol cas segueixo pensant que m'ha resultat una lectura molt densa i que potser en un altre moment l'hagués gaudit més, però tot i així ha estat tota una experiència (sobretot això de sentir-se idiota llegint-lo).

El millor: l'estil, el personatge de Humbert Humbert (la construcció com és fàcil d'odiar i alhora té cert encant).
El pitjor: potser l'estil es pot fer dens, i suposo que no és per a algú que vulgui un llibre on passin moltes coses.


Fins aquí el meu avorriment.

No hay comentarios:

Publicar un comentario