viernes, 29 de enero de 2016

Subete ga F ni naru - The perfect insider, A-1 Pictures (anime)

Nou anime al blog!
Títol: Subete ga F ni Naru - The perfect insider
Significat del títol: Tot es torna F – L'infiltrat perfecte
Extensió: 11
Format original: novel·la
Adaptacions: anime, visual novel (vaig flipar bastant, la veritat)
Estudi de l'animi: A-1 Pictures
Autor original: Hiroshi Mori
Any: 2015

T'agradarà si: t'agraden les novel·les de misteri, no et fa res que un animi ignori el seu medi i només es basi en els diàlegs, no t'importa veure un anime amb un ritme anglès.
Ni ho intentis si: vols alguna cosa amb un ritme ràpid, t'agraden les històries on no paren de passar coses, no suportes la filosofia barata o els personatges que tenen tendència a parlar com si escrivissin llibres d'autoajuda (o “desajuda” en aquest cas...)

Sinopsi
El Sohei Saikawa, un professor associat, acompanyat de la filla del seu mentor, la Moe Nishinosono, es veuran involucrats en un assassinat i en desentranyar el misteri d'aquesta mort i de qui va ser veritablement la Shiki Magata, una genial investigadora científica.

Opinió
Aquest anime tenia bona pinta, crec que en general tenia una presentació més realista que el típic anime ple de noies d'institut i que per això donava la sensació de ser quelcom més seriós. En qualsevol cas prometia potser massa per al que al final ha donat, però almenys si que ha donat la sensació de novetat i almenys a mi la història m'ha semblat prou interessant per seguir-la. A més crec que no he vist cap anime que sigui de manera tan clara una història de misteri "tradicional" pel que m'ha semblat interessant veure aquest tipus d'història en un anime. Tot i així crec que al final la sensació que he sentit després de veure l'anime ha estat, en part, de decepció perquè encara que, almenys per a mi, el misteri ha estat normalet però interessant, la sensació que podria haver-se aprofitat molt més la història i fins i tot modificar certes coses que, almenys a mi, em grinyolaven no ha desaparegut. En fi, suposo que no està malament però no m'ha convençut del tot.

Passant a la història com ja he dit abans es basa en un únic cas que per a mi es desenvolupa bastant bé al llarg dels 11 capítols. Potser hi ha certs problemes que hauria de comentar però el principal problema de l'anime no està tant en el misteri com en altres detalls.
D'una banda la meva primera queixa és que els dos protagonistes que fan el paper de detectius no em convencen. La seva història junts no acaba de destacar, la seva relació, encara que s'intenti que sigui important és més molesta que una altra cosa i es fa molt difícil empatitzar amb ells. Potser només sigui jo però un dels meus problemes amb les històries de misteri de resoldre un cas és que gairebé sempre no acabo de connectar amb el "detectiu" i que sempre em quedo amb ganes de saber més de l'assassí (encara que heu de tenir en compte que no conec molt el gènere). Però aquí l'intent de donar una història a tots dos protagonistes queda fluix i suposo que en part es deu al material que han adaptat, és a dir que això està basat, segons tinc entès, en una sèrie de novel·les protagonitzades pels mateixos personatges resolent diferents casos. Ni idea de com serà l'original però almenys en aquesta novel·la que han adaptat la morta roba el protagonisme a aquests personatges, però suposo que al llarg d'aquesta sèrie de novel·les hi haurà més temps per desenvolupar la seva relació, el que em porta a un altre punt.
Es nota massa que han adaptat gairebé de forma literal l'obra, o aquesta és la meva sensació. Vull dir amb això que l'anime només són persones conservant, les imatges hi són perquè toquen i estic gairebé segura que si un japonès ho sentís i no el veiés es quedaria amb el mateix contingut que si ho veiés. No és que em molesti excessivament que siguin tot diàlegs perquè jo no sóc molt fan dels mitjans visuals (vegeu els meus intents fallits de veure més cinema) perquè requereixen molta atenció a la imatge, però crec que no és bon senyal en un medi on allò visual és summament important que aquest doni absolutament igual per explicar-te la història. I suposo que una bona adaptació hauria de modificar certes coses per adaptar-se al mitjà de sortida. Potser també sigui per això penso que una obra, que suposo que en l'original estarà també plena de diàlegs, portada a un medi on es necessiten veure coses pot ser no hagi estat una gran idea. Però en fi, no crec que pugui queixar-me massa perquè l'anime com acostuma a sorgir en moltes ocasions manga, que no té moviment, acaba sent moltes vegades cinc segons de veure un personatge parlant, cinc de veure com es mou la de l'altre, cinc de veure a un altre etc. Així que res suposo que el problema ve més del contingut dels diàlegs.
Perquè dels diàlegs també cal parlar-ne de la pseudo-filosofia que impregna l'obra i les ganes de creure's més intel·ligent que l'espectador i impressionar-lo. Crec que a qualsevol poden cansar algunes converses d'aquest anime per pretensioses, per idiotes, per estúpides però tot i així admeto que no puc odiar-les del tot. M'explico, almenys té algunes idees interessants (i molt passades de rosca com que la culminació de l'amor és l'assassinat) que et deixen pensant o prenent una posició (o pensant com n'és de ridícul que algú cregui normal parlar de certes qüestions com si estigués parlant del temps, o com resulta molt fals parlar així, o les ganes que et donaria rebatre algunes qüestions).
No obstant això crec que jo he gaudit l'anime (o almenys la part de mi que li ha agradat) pel misteri. Reconec que el cas té girs bastant bàsics però alhora fets amb la suficient gràcia perquè sorprenguin o perquè et tinguin en suspens per saber que nassos passarà al final. Encara que admeto que la meva ment es desespera en els intents de resoldre els casos d'habitacions tancades si es compliquen molt (tot culpa d'Umineko), crec que, sense deixar de ser interessant, l'anime, generalment té un bon procés de revelar pistes i teories a excepció d'un cert moment.
De nou, potser només m'hagi passat a mi però hi ha un moment que té massa d'epifania (en el sentit que gairebé del no-res el que està en el paper de detectiu junta tot el que sap i descobreix cert fet) en el qual es revela certa circumstància sobre com havia viscut la doctora a la seva habitació que em va sorprendre bastant. No obstant això, em sembla estúpida la conclusió que arriben sobre qui és l'assassí, vull dir en aquest punt, havent revelat aquesta incògnita em va semblar molt obvi allò altre (el que es fa per no posar spoilers, espero que ningú descobreixi res pel paràgraf i que els que heu vist l'anime entengueu que vull dir).
El final tanca força bé tots els conflictes i sincerament, fins i tot amb tots els problemes que he destacat que té a certs nivells, crec que no em faria res veure (en el dubtós cas que la fessin) una altra temporada adaptant una altra novel·la centrada en un altre cas.

Una cosa que m'ha cridat bastant l'atenció és aquests tocs futuristes que té, o almenys de tecnologia avançada. Vull dir estic segura que la ciència ficció ja s'haurà usat juntament amb la novel·la negra (i probablement més ben explotada) però la veritat és que cal fer-ho molt bé perquè no es torni un Deus ex Machina. És a dir, com no expliquis de manera exhaustiva la tecnologia inventada i com funciona pot tornar-se com una resolució fàcil per a tot misteri i injusta per al que experimenta l'obra. En aquest anime hi ha certa explicació sobre un assumpte que podria haver caigut en això però ho evita basant-se en conceptes més propers a nosaltres (encara que segueixo pensant que encara que en línies generals he entès l'habitació tancada si m'ho feu explicar no m'entendrieu) .
Un altre punt que hauria de comentar és que encara que a mi el ritme de l'anime m'ha semblat correcte per com anava augmentat lentament la informació sobre el cas entenc que a molts se'ls pot fer una mica lent. Jo he de reconèixer que a meitat anime em va començar a interessar de veritat com acabarien resolent el cas.

Passant a apartats més tècnics he de comentar que m'encanta l'opening, tant la cançó que no està malament com la imatge (sembla que tota l'animació que no s'han gastat en la sèrie en si l'han usat en el moviment de l'opening, la veritat). Us deixo l'opening:


Els personatges com ja deia abans m'han semblat, si més no la parella protagonista, bastant insípids, la qual cosa és una pena perquè hagués millorat moltíssim l'experiència. Sobretot perquè l'anime s'entesta en intentar profunditzar en la relació entre tots dos i lamentablement en cap moment m'ha interessat el que passés en els dos, bé, una mica sí perquè m'agrada aparellar gent però tot i així la veritat és que amb els diàlegs tan poc realistes que abunden entre ells crec que costa força creure's la relació.
No obstant això la veritat és que conèixer a la Shiki Magata no ha estat una mala experiència, és molt interessant anar coneixent les capes que s'amaguen darrera del prodigi i precisament la seva figura ocupa el centre de la història per la qual cosa l'acabem coneixent millor que als dos protagonistes, encara que de nou, també és cert que participa d'alguns diàlegs que són almenys curiosos.

Resumint, l'anime té diversos problemes i que s'intenti que els dos protagonistes tinguin una relació interessant, i que almenys per a mi fracassi sigui probablement un dels més greus, encara que com ja he dit és probable que això es derivi dels diàlegs tan poc creïbles i pretensiosos que apareixen de tant en tant a l'anime. Tot i això el misteri en si m'ha semblat prou ben plantejat per interessar-me i gaudir de l'anime, encara que no arribi a ser tot el que podria.

El millor: el misteri és interessant, a mi em va arribar a enganxar mitjanament.
El pitjor: diàlegs, personatges, no acaba d'aconseguir tot el que es proposa.

Fins aquí el meu avorriment.


Per cert, hi ha una escena en anglès que ha de ser per pixar-se si és la teva llengua materna, perquè amb el meu anglès macarrònic us puc dir que fins i tot a mi em va sonar malament.

3 comentarios:

  1. a mi no em va acabar d'agradar aquest anime la veritat

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

      Eliminar
    2. A mi encantar-me tampoc, vaja, però si que com a misteri trobo que no està malament.
      Gràcies per comentar :)

      Eliminar