jueves, 3 de septiembre de 2015

Uno rojo, división de choque, Samuel Fuller (pel·lícula)

Nova pel·lícula al bloc!
Títol: Uno rojo división de choque
Títol original: The Big Red One
Director/a: Samuel Fuller
Repartiment: Lee Marvin, Mark Hamill, Robert Carradine, Bobby Vaig donar Cicco, Stéphane Audran, Siegfried Rauch, Kelly Ward, Charles Macaulay, Alain Doutey, Maurici Marsac
Música: Dana Kaproff
Altres pel·lícules del director/a: El kimono vermell, Corredor sense retorn.
Durada: 113
Any: 1980
Format original: pel·lícula

T'agradarà si: t'agraden les pel·lícules bèl·liques, tens interès en veure alguna cosa que expliqui el dia a dia d'uns soldats a la segona guerra mundial, t'agrada l'acció.
Ni ho intentis si: no tens molt interès en les històries sobre guerra, no voleu res d'acció, busqueu una obra sobre personatges.

Sinopsi
A les ordres del seu sergent, quatre joves soldats d'infanteria nord-americana recorren els camps de batalla de mitja Europa. (FILMAFFINITY)

Opinió
Aquesta és una de les 1001 pel·lícules que estic intentant veure al llarg de la meva vida (i que dubto que ho aconsegueixi al pas que vaig) en qualsevol cas sempre decideixo la següent de manera aleatòria així que simplement vaig fer el mateix i en aquesta ocasió va sortir una pel·lícula bèl·lica. Espero que tingueu en compte que no tinc ni idea que se suposa que cal esperar en el gènere, no sé quins són els tòpics ni quina història té. Així que la possibilitat que aquesta ressenya no tingui cap tipus de valor per a tot expert o persona que agradi de les pel·lícules bèl·liques és molt alta, i fins i tot aquells que com jo no hagin vist res pot ser que no us serveixi de gaire el que vaig a dir amb aquesta opinió així que disculpeu-me ja d'entrada. Si voleu que resumeixi la meva opinió és simplement que és una pel·lícula en part massa llarga que per a mi opta per un enfocament desmitificat i "realista" de la vida entre batalles. No obstant això, no és una pel·lícula per aprendre història i a part d'unes escenes memorables la pel·lícula se'm queda una mica superficial, potser l'intent de ser realista no la deixa brillar i quan intenta ser profunda i reflexiva cau en la frase del final que és un dels tòpics més grans que sentia en anys. A part d'això no és una pel·lícula dolenta, té els seus moments.

En qualsevol cas si hagués de definir la història de la pel·lícula diria que es basa en esdeveniments separats pel temps i l'espai de cinc soldats, fi. No espereu que hi hagi un objectiu, una motivació, és simplement un retrat de la guerra des del punt de vista de com ho van viure els protagonistes, no hi ha més. En cap moment pretén ser una lliçó d'història de la segona guerra mundial així com tampoc intenta ser el gran drama lacrimogen, intenta no tenir un sentit o una finalitat i crec que és una bona opció pensant que vol representar "què és la guerra de veritat" .
El problema està en que encara que hi ha escenes que poden quedar en la memòria però no acaben de ser tan memorable com podria. Hi ha un embaràs més que peculiar que em va resultar una escena molt humana tenint en compte les circumstàncies en què estan, a més de afegir-li el toc de l'ús dels preservatius per intentar ser higiènics (i també el fan servir en els fusells la qual cosa és quelcom que em sembla curiós i que alhora podria passar per històric, ho sigui o no), y moments amb nens, perquè oh, la innocència, però acaben més que per emocionar l'espectador causar-li una sensació que ha vist un succés estrany enmig d'una quantitat de tirs que no és normal.
D'acord, en general sí que és cert que hi ha bon balanç d'escenes més quotidianes i d'acció, però que m'hagi de passar minuts i minuts veient com hi ha explosions per tot arreu, trets, més trets, més trets i el pitjor de tot, que passi un tanc per al costat i s'amaguin perquè no els vegi. Vull dir l'última escena de la que us he parlat es dóna en tres ocasions diferents de forma calcada, un tanc i en primer pla els protagonistes amagant-se, les primeres vegades causa tensió i de fet hi ha certa escena una mica desagradable al principi que inclou tancs i té cert impacte, però després, quan a més t'adones que els cinc de torn són immortals perquè la pel·lícula ho ha decidit així ja et dóna absolutament igual. La tensió que es pugui crear en escenes que estan amagats i passa un tanc acaba cansant.
Ara bé si hi ha alguna cosa que em sembla el més estúpid de la pel·lícula és quan intenta ser reflexiva. Vull dir com un intent de retrat mig realista i cru de la guerra la pel·lícula no està malament, i que la figura del soldat no sigui un heroi és una cosa que agraeixo, però que m'hagin de posar frases estúpides que a mi em sembla que no cal dir-les és penós. Des del primer minut se'ns intenta dramatitzar que la guerra és inútil des de la premissa que la guerra té un final i un principi quan es posen d'acord i signen un paper. Molt bé, res que no sabéssim, ara bé que per això hagis de recórrer al trauma i a la redempció i el pitjor de tot que em diguis que l'única glòria de la batalla és sobreviure. Vaja, no ho sabia, no m'han dit com 999 vegades que la guerra és inútil. Ah, el pitjor de tot és aquesta frase de "no assassinem, matem com si fossin animals". Jo no dic que no et serveixi per quedar tranquil quan estem en el camp de batalla, però de debò una pel·lícula que sembla voler donar el estereotipat missatge de la guerra és absurda ens posa aquesta frase? A més després hi ha certa escena que hauria de ser pertorbadora amb uns plans molt curiosos en què un personatge obre certes portes amb l'arma i té una espècie de moment psicòtic (d'acord, no és tant, però diguem que no actua de la forma normal). Cert personatge li diu que continuï, que s'ho mereix, i en aquest moment et pots preguntar després de la frase final, espera, no era una pel·lícula que diu que l'únic que pot haver de memorable en les accions de guerra és sobreviure, és la mateixa que està mostrant aquesta escena i encoratjant-la? La qual cosa sembla tenir una explicació que jo no voldria donar-li però en fi, sembla que hi hagi una mica de sentiment de mira que dolents són els nazis (òbviament hi ha atrocitats, però n'hi ha a tot arreu). El que em porta a parlar d'unes escenes que no he acabat d'entendre molt bé quina funció tenien, en les quals apareixia un alt càrrec nazi que idolatra a Hitler, em sembla molt fora de lloc tenint en compte que tota la pel·lícula sembla només parlar d'un bàndol sempre uns personatges només es centri en un personatge aïllat i no acabo d'entendre a què es deu això, si algú que sigui més intel·ligent que jo ha alguna teoria que es passi a comentar, gràcies.

En qualsevol cas una de les millors decisions de la pel·lícula és quan intenta no ser grandiloqüent, quan intenta ser humana i quotidiana, a moments em semblava que era una sèrie de curiositats sobre la segona guerra mundial que li podien haver passat a aquest grup de soldats que si bé no tenen cap tipus de desenvolupament com a personatges serveixen com a reflexos de comportaments humans d'uns soldats i no està gens malament.
Tot i així hi ha alguna cosa de la fotografia, jo que com sempre dic no tinc ni idea, que he de comentar perquè em mosqueja: els plans centrats en animals. De debò o hi ha algun tipus de metàfora implícita o bé de presa i caçador o bé de creixement (crec que els animals que es mostren cada vegada són més grans de mida que es podria relacionar amb el creixement dels personatges) o van veure un animal i els va fer gràcia, de debò que aquests plans no els hi veig cap sentit. A més d'això els terribles primers plans d'ulls que semblen intentar ser emotius i que a mi només em servien per embolicar-me intentant saber qui era qui. A això cal afegir-li una banda sonora que sembla que només tingui un tema en mil versions diferents i crec recordar que hi ha sempre un altre on uns violins posen tensió.
En fi, el tema principal:

Ja passant als personatges em fa gràcia aquest intent de donar-los una mica més d'interès posant a artistes (a un dibuixant i un escriptor) com una mena de “mira, els soldats no només són màquines de matar, tenen ànima”. Crec que no si tens cap ús per això potser tampoc calia posar-ho, però en fi suposo que col·labora a crear la sensació de realitat que hi ha al grup de soldats. Tot i així no ajuda a intentar que realment ens importin els personatges que sens dubte no ho aconsegueix en absolut. Potser el més carismàtic sigui el paper de Lee Marvin crec que la seva actuació hi té força a veure ja que encara es passi tota la pel·lícula amb cara de pal això el fa destacar i més en les escenes que són "emotives" creen aquest efecte estrany de raresa enmig de la desgràcia.

Resumint, si us interessa veure una mena de retrat de la vida d'uns soldats amb un intent de ser realista que compleix bastant bé no està malament. No obstant això la pel·lícula pot pecar de llarga (almenys per mi a estones m'ho va semblar), de superficial i alhora d'intentar ser pretensiosa. Sé que això sona contradictori, però per a mi la pel·lícula intenta ser de tan banal esdevenir profunda la qual cosa hagués funcionat de no haver agregat les quatre frases estúpides que una altra gent diran que són èpiques. En fi, no ha estat malament del tot i no em penedeixo d'haver-la vist. Això sí si no us agraden les escenes desagradables no la veieu, no hi ha gaires, però jo aviso (encara que és una peli de guerra el que seria estrany és que no haguessin escenes d'aquest tipus).

El millor: com intenta ser realista i no idealitzar el camp de batalla, recrea unes experiències que podrien passar com la vida d'un soldat i de tant en tant té bones imatges o escenes.
El pitjor: algunes frases estúpides, pretensioses evidents.


Fins aquí el meu avorriment.

No hay comentarios:

Publicar un comentario