domingo, 19 de abril de 2015

I/O, Asgard (visual novel)

Nova visual novel al blog!
Títol: I/O
Estudi: GN Programari & Asgard (asugarudo)
Format original: visual novel
Extensió aproximada: 30-50 hores (Llarg)
Idioma: anglès
Contingut Sexual: no
Enllaços d'interès: https://vndb.org/v96/

T'agradarà si: t'agraden els arguments complicats, tens interès en els arguments situats en el futur, en els hackers en particular...
Ni ho intentis si: busques una comèdia, vols una cosa senzilla.

Sinopsi

Situat a Tòquio l'any 2032, un eclipsi total de lluna sacseja la tecnologia, crea un caos general i comencen a ocórrer crims i misteris que ningú sap com explicar.
A partir d'aquest inici el jugador podrà seguir de quatre perspectives diferents per saber que està passant realment.

Opinió

No sé com començar a escriure això, no sé si m'ocuparà molt o poc, fa una setmana que vaig acabar la visual novel i segueixo confusa sobre el que m'ha semblat, potser també una mica confusa fins a quin punt té sentit el que he llegit, o més aviat, fins a quin punt m'ha semblat efectiu. El que no us puc negar, és que aquesta visual novel té una estructura molt complexa i que val la pena, de fet estic segura que té molts punts positius, i que si us agraden les anades de l'olla grans (i en aquest cas amb un munt de teories pseudocientífiques, hackers i un intent de filosofia i fins i tot a estones de metaliteratura), crec que li trobareu alguna cosa. I si, al meu aquestes coses "en teoria" em van, de tant en tant m'agrada escalfar el cap i fascinar amb la intel·ligència d'algun autor. No obstant això, crec que o no era el moment, o m'han faltat algunes coses perquè em acabés d'agradar. Vaig llegir en un comentari que I/O era com Forest però substituint els conceptes literaris de la segona pels "científics" a la primera. Crec que estic bastant d'acord, són històries rares, que des d'un principi et criden als quatre vents "sóc complexa", que m'alegro d'haver llegit per com són experiències úniques, però que no sé si les gaudeixo com "històries en sí". Ni a nivell de personatges, ni d'ambientació, ni d'argument m'ha agradat, però no puc dir que el que m'ha ofert sigui dolent, té algunes coses que mereixen la pena.

Una cosa que em sembla bastant greu és que l'autor principal hagi d'escriure un apartat anomenat History de l'obra per deixar clar als lectors el que està passant. Anem a veure, crec que l'habilitat d'una història és que tot estigui disponible al lector per poder desxifrar amb la lectura de la història, no d'alguna cosa fora de l'argument o d'entrevistes a l'autor per aclarir que nassos passava o com s'entenia el que passava. Crec que hi ha coses que si no hagués llegit que se suposa que són segons l'autor, per a mi no tindrien sentit, i bàsicament no tinc perquè creure que diu ell ja que és només la seva interpretació sobre el text, que sí, que l'ha compost ell, però una bona obra, per a mi, hauria de poder sostenir-se només amb el text en si, i hi ha coses que no s'esmenten, i que si de la meva ment depenen no trobo les suficients pistes per resoldre-les amb el text. Tot i així no em queixo més, potser sigui la meva ment estúpida que no ho entén, em podeu acusar d'això, teniu tot el vostre dret.
A part d'això he de comentar que les primeres dues "rutes" A i B, es nota que són de presentació i se'm van fer una mica pesades, estan una mica mal fetes i crec que tenien molt més potencial. Aquestes dues rutes podrien haver marcat la diferència entre que els personatges m'haguessin agradat o no, i lamentablement encara no estan malament del tot em falta molta caracterització perquè m'haguessin agradat. A més, segons el que representa que és, segons el que formen part l'estil no em quadra gens per la forma tan ordenada que està explicat, dia rere dia. Segur que hi ha alguna explicació super-coherent darrere d'això si s'ho preguntes a l'autor, però a mi, amb el text en si, no em quadra que tot sigui ordenat quan descobrim de què forma part (no poso spoilers). Crec que hauria estat molt més lògic que l'estil de les dues rutes, i més amè, tot sigui dit, s'hagués semblat a la de les rutes C i D (encara que amb les «diferències de direcció», és clar).
Les rutes C i D em van agradar bastant per la seva estructura tan diferent, sorprenent i que alhora, en part em va enganxar, sobretot la primera per no saber que passava, no tant la segona. No obstant això he de dir que hi ha alguns girs que intenten ser sorprenents no ho aconsegueixen del tot. Un altre problema que li veig a la D (crec recordar) és que hi ha molta acció mal escrita, "tret a aquest i a tal", "oh, només penso en venjança", acabava una mica amb la meva paciència.
La ruta E és on veiem la resolució de molts misteris, què nassos està passant i en quin ordre hauria d'entendre el que ha passat. No obstant això, crec que la relació d'E a C i D no està ben traçada, a la part de "història" i també en una entrevista a l'autor crec que s'entén per on se suposa que podríem agafar-ho, però crec que en el text en si no acaba de donar-se per explícit, o jo no ho vaig entendre. A més, tenim una paranoia important de què és la realitat, que és la ficció. O en aquest cas, què és virtual?, què és la realitat? Hi ha un moment de metaficció important molt ben aconseguit que més o menys arriba a tenir fins i tot sentit en l'argument, que no es dirigeix al lector només, però no acaba d'explicar-se bé. I després hi ha la solució fàcil de l'embolic de la realitat i la ficció (virtual, sí, sóc de lletres i em surt la vena, ho sento), existeix perquè penso. Descartes power! No diré perquè em sembla fàcil quedar-se a Descartes, d'acord, que sí, que et fa la vida més fàcil, però no em convenç, simplement no és normal que a partir de creure que hi ets vagi tot bé. A més d'acceptar que tot ha passat, no és per res, però no seria això posar-se al nivell de déu? No és precisament el que et fa humà només viure en una realitat? Vaja, paradoxes interessants sens dubte, per això no puc odiar I/O, perquè no m'agrada el seu desenvolupament, però alhora fa pensar i això està bé. La odiïs o la estimis (o sentis les dues a moments), pots pensar, pots recórrer de nou els temes de la realitat, de si som traduïbles a 1 i 0... Està bé, de veritat, potser l'enfocament científic i fins i tot a estones optimista és el que no em convenç.

Anem a les rutes alterades. La ruta C' i D' tenim un flashback sobre les vides de "HE" i de la Mayumi. La segona, la ruta C', la de Mayumi és totalment gratuïta i gairebé us diria que no val la pena, que l'han posat de farciment, o que almenys no li veig el sentit. I després la de HE, aquí tenien l'oportunitat d'or de tornar-la humanitat als personatges, de fer una història amb bons personatges i amb EMOCIÓ (per què on està l'emoció a I/O? No n'hi ha), no era dolenta la premissa, però l'expliquen encara pitjor del que m'esperava, així que res, que a la merda de nou les meves esperances.
Després A', B' i E' que hem d'entendre que són finals "bons", les tres. La ruta B' explica alguns problemes que van quedar sense resoldre sobre com funcionaven les coses en C i D, com s'arriben a conèixer dos personatges, com és aquest procés, està millor explicat i diríem que arriba a un final bastant "acceptable", en el sentit de què és un pel tràgic i "realista".
Després la ruta A' que tenim la versió contrària a B' en alguns sentits, com en el romàntic, per exemple, i comencen els embolics de la Sakuya. Per mi tot el problema de Sakuya, i sobretot si ho ajuntem amb la relació estranya amb Mutsuki, que per a mi té poc sentit, em sobrava, o almenys no em sembla normal que es presenti en el que sembla o pot ser el final. Això d'incloure un nou misteri, perquè sí, em sembla que no té el desenvolupament suficient.
A més també cal parlar de E', una altra versió estranya més o menys una mena de mig paradís estrany on sembla més que els personatges discuteixin sobre tot el que ha passat que sigui part de la trama en si, en aquest final es descobreixen alguns dels punts que deia en A' amb més detall i "imaginació" (per no dir paranoia) si és possible i acaba amb una mena de «cadascun ens anem a on ens dóna la gana». Ara, havent reflexionat i llegint opinions d'altres sembla que et convidi a pensar a tu, que és la realitat que és el virtual, que sembla ser la gran pregunta del joc, fins i tot en el seu títol. Així que de la mateixa manera, la visual novel, et deixa escollir que és "veritat" o no. I en aquest sentit, frustra i alhora et fa pensar que no calia aquest to de t'ensenyaré com és el món realment, res és veritat, tot és relatiu, podries estar somiant. Has de dubtar de tot, però no de la teva ment, pel que es veu és el món el boig, en el moment en què dubtéssim de la nostra ment I/O s'enfada i ens diu, no, penso, així que existeixo. Així que dubtem del món, no del nostre jo, i no del llenguatge... En fi (inserir aquí sospir llarg), no està malament, de veritat, té grans moments i reflexions, però suposo que no ha acabat d'arribar-me del tot.

L'ambientació és un altre punt que val la pena comentar, tenia molt potencial, però no m'ha arribat, pel mateix que l'obra, que és pura estructura i pur argument i no hi ha emoció ni en els personatges, ni en el que exmplica. El to científic que accepta la subjectivitat de la realitat, no dóna mostres de la mateixa en els individus que apareixen i porta la pròpia subjectivitat a teoria científica, acceptació de realitats diferents, afectades per una subjectivitat objectivada... Oh ni jo mateixa m'aclareixo... En qualsevol cas, l'ambientació té la gran idea dels Nens imaginaris (traducció literal), cosa que sembla inspirat en part en els famosos Hikikimori i alhora li dóna un toc romàntic de gent que no es sent a gust en la societat i en la realitat i per tant en crea una de nova. Tenint tot aquest punt interessant, per què no ho han explotat emocionalment? Per què nassos hi ha tan poc del rebuig social, hi ha tan poc de l'alienació dels individus i no obstant això s'esmenta mil vegades però molt poques m'ha arribat a convèncer del tot? Exacte, per que no hi ha emoció, perquè només hi ha descripció en la majoria d'ocasions, aquí el meu problema amb la visual novel, una molt interessant lectura per reflexionar, faltava poder connectar amb el que passava, digueu-me romàntica, ho sóc.
També passa una mica amb Babylon en general, i amb l'últim escenari. I després hi ha coses una mica problemàtiques en la coherència, es van a buscar a la biblioteca en una època d'ordinadors per tot arreu, bàsicament perquè això de buscar per un cercador al Hinata se li dóna realment malament, em va semblar molt patètica la seva manera de buscar alguns dels conceptes...
Després hi ha el punt de la mitologia babilònica, m'ecanta la idea de posar-la, em sembla summament interessant. Sobretot perquè no tenia ni idea del tema, i aprendre ni que sigui els déus principals perquè els personatges adopten aquests pseudònim m'encanta. Potser algun mite hagués estat millor, però de veritat que m'ha encantat conèixer-la.

En aspectes gràfics he de dir que si que pot ser que els dibuixos no siguin per a tothom, a mi no m'han molestat, però potser si que és cert que les robes que porten xoquen una mica... A nivell de música sent una visual novel tan llarga mereixia més banda sonora, els temes instrumentals no m'agraden per l'estil que tenen un pel electrònic, però això és qüestió de gust (com tot, sempre, suposo). No obstant això l'opening i l'ending 2 (o el que sona al final del tot) m'han agradat bastant, sobretot el segon que us nomeno així que us deixo dos.
Opening
Ending

Els personatges són un dels punts que menys m'ha convençut. A veure, no em cauen malament, tampoc bé del tot, notava força distància amb ells, les veus narratives no són gens característiques (i tenint en compte tota la paranoia que hi ha amb això, potser podria haver estat millor fer-ho una mica més obvi). El Hinata no em cau del tot bé, tampoc el vaig arribar a odiar, però a la ruta A hi ha un treball de personificació bastant simple que el fan un personatge que té un canvi radical de personalitat sense massa motiu (tampoc radical, però si de visió del món), després és un pel cap quadrat, una mica cregut, i el pitjor de tot se suposa que és molt intel·ligent però després té moments de veritable estupidesa...
L'Ishtar a la ruta B no va estar malament, de veritat que tenia potencial, però d'alguna manera encara tenia una mica d'humor (això, on hi ha humor a I/O? No hi ha, tot és tràgic i seriós...), i va estar bé més o menys, però alhora em va resultar una mica plana, no va arribar a ser tot el que prometia.
La Mayumi és un personatge que simplement no em va poder caure bé, les seves motivacions no m'interessaven del tot, el seu desenvolupament no acaba de semblar-me del tot correcte, i amb el paper que acaba exercint en l'obra crec que necessitava més carisma, més personificació més de tot... (sí, jo i els personatges d'I/O no hem connectat gens).
En un nivell molt més secundari la Yayoi si que em sembla un personatge bastant digne, encara que mereixíem més d'ella (em recorda una mica a Muv luv alternative, tots els personatges no em diuen res excepte el paper de doctora intel·ligent que es a vegades sarcàstica/o aporta humor). En fi, crec que queda clar que els personatges no m'han arribat, hi ha un munt, però majoritàriament queden bastant plans sense arribar a desenvolupar-se tot el que podrien i tenen tots més una funció argumental que com a personatge en si.

Resumint, us diré la veritat, no he gaudit d'I/O, a moments se'm feia eterna, té un munt d'errors greus, però sé reconèixer l'intent de tractar grans temes, de crear una estructura molt original (que més o menys satisfà) i de ser argumentalment molt complexa. Per a mi, no acaba de satisfer en cap camp, li falten moltes coses perquè m'ho hagués passat bé llegint-la, però alhora reconec que té moments, o més aviat idees brillants, i sobretot sé que si el que us agrada són les anades de les olles majúscules us impressionarà, tant, que potser us agradi. Així que si vols un argument complex amb pseudociència, pseudofilosofia pel mig (per a mi és una mica pretensiós en el to) i sobretot vols alguna cosa estranya i diferent, endavant, sé que t'agradarà.

El millor: planteja una estructura interessant, un argument complex, idees interessants, val la pena llegir-la encara que no t'agradi, perquè et farà reflexionar.
El pitjor: no m'agrada com tracta els temes, tampoc els personatges, l'ambientació podia havia resultar una mica millor, no m'ha convençut a nivell personal d'entreteniment, ni d'emoció, necessito alguna cosa més que un argument complex perquè m'agradi alguna cosa.

Fins aquí el meu avorriment.

PD: crec que rècord de la ressenya més llarga...

No hay comentarios:

Publicar un comentario