jueves, 6 de junio de 2013

PdR29: Textos de contraportades.

 El Paranoies RiKanna de la setmana vull dedicar-lo a les contraportades. Començaré dient la veritat, tinc sentiments contradictoris que normalment s'inclinen cap al costat negatiu. Sí, què hi ha més fals que una contraportada? Bé, doncs moltes coses com per exemple els anuncis televisius, però al cap i a la fi les contraportades dels llibres són publicitat així que no es diferencien molt l'un dels altres. O si voleu una comparació més encertada quedeu-vos amb els tràilers de les pel·lícules que tenen la mateixa quantitat de mentides.

Què m'agradaria trobar-me en una portada? Bé, un fragment del llibre a vegades pot ser una bona elecció, però que no sigui massa spoilero. Dic això perquè encara que en Crepuscle tots sabem que l'Edward és un vampir les primeres persones que ho van llegir no tenien perquè saber-ho, per tant no calia explicitar-ho. Així i tot, el fragment és una tècnica fàcil que no necessita massa feina però que pot arribar a donar resultat depenent de la prosa de l'autor. Una que personalment m'agrada molt és la del nom del vent:


He robat princeses a reis adormits als túmuls. Vaig calar foc a la ciutat de Trèbon. He passat la nit amb Felúrian i n'he sortit viu i amb la raó intacta.
Em van fer fora de la Universitat a una edat en què a la majoria encara no els hi deixen entrar. He recorregut a la llum de la lluna camins dels quals els altres no gosen parlar de dia. He parlat amb déus, he estimat dones i he escrit cançons que fan plorar els joglars.'
Em dic Kvothe. Potser has sentit parlar de mi.


La veritat és que el fragment m'encanta, i només amb llegir-lo impulsa a comprar. Almenys a mi. És molt millor que el fragment sigui del llibre que les típiques exageracions de l'editorial tipus: "la fascinant novel·la de X que emocionarà fins al final". O per no dir els comentaris dels autors que sempre han de posar pels núvols a la novel·la. Que no dic que siguin falsos, però seria interessant que aparaguessin altres que posessin algun punt negatiu. Sí, potser no sigui comercial, però estaria bé que sortís a la contraportada un comentari negatiu i un de positiu. Així seria més fiable, perquè llegir tot positiu no t'ajuda gaire.

I per favor, sobretot, el que no suporto són les que sense agafar un fragment directament t'espoilegen 100 pàgines. Que si, que potser el llibre té 500, però no cal que no pugui gaudir aquestes pàgines com ho hagués fet sense saber el que passava.

Una solució? Fer com en Javier Ruescas, que en algun vídeo recordo que deia que no llegia les contraportades fins que acabava el llibre. Però quan vas a comprar i vas de llibreries, Què menys que llegir la contraportada? Almenys jo no puc evitar-ho així que seguiré queixant-me i sent masoquista.


Fins aquí el meu avorriment.

No hay comentarios:

Publicar un comentario