martes, 14 de mayo de 2013

Sóc un escarbat?: La metamorfosi


No correspon amb l'edició llegida ni amb
les pàgines que poso al costat

Hola! Us porto una ressenya d'una novel·la curta bastant coneguda per tots.

Títol: La metamorfosi
Títol original: Die Verwandlung
Autor/a: Franz Kafka
Altres llibres de l'autor/a: El procés, Amèrica
Pàgines: 183 (edició amb pròleg i propostes de treball, és a dir el llibre en si és molt més curt)
Narració: 3a persona omnisc. Passat
Format original: llibre
Adaptacions: moltes (sota un link amb un recull de pel·lícules i curts molt interessant)
Curiositat: crec que és sabut per tothom la part autobiogràfica de l'obra.
-Una altra curiositat seria que es diu de vegades que Kafka era probablement esquezoide, cosa que podem relacionar amb el relat per aquesta incapacitat de comunicació constant.

T'agradarà si: busques una novel·la curta amb part metafòrica, t'agrada el surrealisme, t'interessa l'autor.

Ni ho intentis si: odies als escarabats, no t'agraden les coses curtes,

Sinopsi
En Gregor Samsa és un treballador que manté la seva família, un dia es despertarà i haurà estat transformat en un escarabat.

Opinió
Un altre llibre que m'he llegit per l'escola, suposo que és bastant típic entre les lectures obligatòries encara que no ho sé. El que si que us dic és que és d'aquests clàssics moderns que la gent es cansa de dir que cal llegir abans de morir. I entenc que si us el presento així penseu que és un rotllo, hi ha moltes vegades que la valoració tan positiva d'alguna cosa tira enrere. Bé, doncs en aquesta ocasió a mi m'ha agradat bastant.

Primer de tot, aquesta novel·la és molt curta. De fet per la seva longitud gairebé es podria dir que és un relat llarg així que ja us dic que pesada no se us farà. L'estil és bastant directe i no hi ha grans descripcions (encara que tampoc hi ha tantes pàgines perquè et doni descripcions). Això sí, pot ser que et faci fàstic si no suportes els escarabats o ets sensible a descripcions d'insectes, jo sincerament no m'he vist afectada per aquest aspecte, però avisar no ve malament suposo. La veritat és que sobre l'estil crec que m'hagués impactat més la novel·la des d'una primera persona, des del punt de vista d'en Gregor, una pena que sigui una tercera (jo amb les meves estranyes preferències).

La història en si com ja deia és la transformació de Gregor en escarabat, però l'interessant són els sentits en els quals es pot llegir el missatge de la novel·la. Si ets una persona que només es queda amb el que llegeix i no li busca interpretacions pot ser només un conte surrealista sense res d'interès. Si t'agraden les històries que són una metàfora endavant, aquest és el teu llibre. No cal ser molt llest per entendre que Kafka no ens volia parlar d'algú que es transforma en escarabat (encara que mai es pot dir que aquest no fos el seu propòsit) si no probablement de la manca de comunicació entre els humans. I jo particularment crec que Kafka se sentia un escarabat ell mateix. Potser no, qui sap, al cap i a la fi es sol dir que cal separar l'autor del llibre però en aquest cas em resulta difícil fer-ho ja que associo directament el personatge de Gregor amb l'autor, vaig llegir fa temps que l'autor del llibre era esquezoide (google per als que no ho sàpiguen) així que sempre relaciono aquest autor amb algú solitària i antisocial, per aquest motiu el canvi, la transformació del llibre se m'ha fet com un doble del canvi de Kafka, en un principi pot ser que fos més sociable i després es va sentir com un escarabat, incapaç de parlar amb la família.

Un punt a favor també és que l'autor aconsegueix que empatitzis amb l'escarabat sobretot al final se sent la tristesa d'aquest. Així i tot, m'ha faltat emotivitat, m'ha faltat més impacte i potser una mica més d'extensió perquè aquest llibre m'acabés d'impactar. El recomano perquè és lleuger, entretingut i interessant, però esperava una mica més del llibre en el sentit d'impacte emocional que potser la primera persona que us comentava abans hagués aconseguit.

El millor: curt (en el sentit que no es fa pesat), interessant, metafòric

El pitjor: m'ha faltat més impacte emocional, m'han faltat més pàgines per empatitzar amb els personatges.

L'he gaudit un: 3/5

Fins aquí el meu avorriment.

No hay comentarios:

Publicar un comentario