jueves, 6 de diciembre de 2012

Un punt de vista diferent: El curiós incident del gos a mitjanit


Hola! I aquí la primera ressenya després de la setmana d'exàmens que us vaig comentar.
Títol: El curiós incident del gos a mitjanit
Títol original: the curious incident of the dog in the night-time
Autor/a: Mark Haddon
Altres llibres de l'autor/a: Un petit inconvenient, Bum!
Pàgines: 258
Narració: 1a persona passat
Format original: llibre
Adaptacions: obra de teatre, pel·lícula (properament)
Curiositat: no s'especifica en cap moment que problema té el protagonista i l'autor diu que ell no pensava en cap cosa concreta sinó en un punt de vista diferent, l'observador.

T'agradarà si: vols llegir alguna cosa amb una perspectiva diferent, busques una cosa curta ...

Ni ho intentis si: a tu el punt de vista d'algú amb problemes per relacionar-se no et va, una novel·la que sobretot es basi en la manera com veu les coses un personatge no és una cosa que t'atregui.

Sinopsi
En Christopher és un noi de 15 anys amb grans dots per a les matemàtiques i bastants problemes per relacionar-se amb els altres. No suporta el contacte físic, no li agrada mantenir la mirada als ulls i li costa entendre les persones. Un dia es trobarà un gos mort, en Christopher a qui li resulten més comprensibles els gossos que els humans, començarà a investigar qui ha matat l'animal.

Opinió
Primer de tot, estic molt en contra dels eufemismes, i he de reconèixer que he escrit per tot arreu diferent i sona molt a això. Em disculpo, però no tenia ni idea que terme utilitzar, la veritat és que se'm fa molt difícil no caure en l'eufemisme, és molt complicat trobar la millor paraula per a cada ocasió.
Després d'aquesta explicació us diré perquè he llegit aquest llibre. Bé, si aneu al repte de 50 llibres que s'han de llegir abans de morir que m'he proposat (el cert és que tinc un per fer més llarg que són uns 1200 llibres abans de morir, però aquest no l'he publicat al blog, de moment) veureu que aquest llibre és a la llista. La veritat és que havia sentit parlar d'ell positivament i no tenia ni idea que anava. Típic un dia avorrida sense saber que llegir t'apareix pel cap el llibre, t'obsessiones i busques informació, trobes l'argument i ja no pots escapar... En el meu cas he de reconèixer que m'encanten els personatges amb dificultats per relacionar-se o simplement diferents estic molt farta de protagonistes simples o tòpics així que no vaig poder evitar-ho. El resultat ha estat força positiu.

La història en si, no té molt a destacar per molt que hi hagi un misteri present i tal us puc assegurar que el mateix misteri m'ho poses amb un protagonista d'aquests que donen ganes de matar-lo per la falta de personalitat que té i em quedo freda del tot. No, per a mi en aquest llibre la història en si no és l'important sinó la manera i la perspectiva amb la qual és explicat. Tanmateix, deixant el misteri del gos mort que és el punt inicial de la trama la història va centrant més en els personatges al voltant de Christopher i arriben coses interessants.

Spoilers aquí!
La veritat és que el pare m'ha donat molta pena en algun moment quan en Christopher li tenia por. És cert que l'enganya, però tot i així ... M'ha resultat molt emotiu, i els pensaments del protagonista contrasten amb els sentiments que es veuen en els altres personatges.
Pel que fa al final he de dir que no m'ha acabat de convèncer, m'ha faltat una cosa una mica més impactant perquè m'acabés d'agradar.
Spoilers fora!

Si alguna cosa he de destacar l'estil de l'autor en aquesta novel·la és que és molt dinàmic. Com el protagonista té dificultats per interpretar els sentiments no es perd en intents de descripcions d'ells a més que la seva perspectiva xoca molt amb el que està passant. Una altra cosa que fa entretinguda el llibre és quan parla de matemàtiques. D'acord, gent odia matemàtiques (estic entre vosaltres parcialment) se que pensareu que m'he tornat boja (no, ja ho estic) però des del meu punt de vista trobo bastant interessants els problemes de lògica encara que no els entengui. I de fet intentar comprendre'ls és una cosa que pot treure moltes hores d'avorriment. Principalment destacaria el de la cabra i els cotxes del concurs de televisió (si heu llegit ja sabeu que parlo, sinó us tocarà llegir o pregar perquè algú us ho expliqui, encara que no crec que us interessi tant o si?) Que consti que després de molt pensar ho he entès a mitges.

Sobre els personatges, principalment i únicament destacar el protagonista, la veritat és que se l'entén i a mi m'ha caigut simpàtic. O hauria de dir-ho d'una altra manera, precisament per la seva falta de simpatia m'ha caigut simpàtic (sí, volia tenir el moment frase que queda bé encara que sigui innecessària). És a dir, la seva manera de ser, aquesta poca comprensió dels altres, aquesta tranquil·litat quan està sol... És un tipus de personalitat interessant al meu parer, i crec que és un punt de vista que pot semblar curiós a més d'un.

Resumint, busques una novel·la dinàmica amb un protagonista amb un punt de vista interessant sobre la realitat, diferent, aquesta és una bona oportunitat.

El millor: el protagonista, el punt de vista

El pitjor: el final

L'he gaudit un: 4/5

Fins aquí el meu avorriment.

No hay comentarios:

Publicar un comentario